onsdag 25 augusti 2010

Årets val ett ödesval, även för Jönköpings län

Jag är Värnamo kommuns enda socialdemokratiska riksdagsledamot. Från plats 216 i riksdagen jobbar jag för de socialdemokratiska värderingarna både lokalt, nationellt och globalt. Ett arbete som jag nu söker jag väljarnas förtroende för att kunna fortsätta.

Jobben och jämställdheten är de viktigaste frågorna i årets val. Jobben är alltid en viktig fråga.

Men i vårt län är arbetslösheten hög nu och det är vi ovana vid. Det är i de små företagen jobben kommer att växa fram och det måste vi politiskt hjälpa dem med. Jag vill se ett sprudlande näringsliv för jobbens skull.

Vad vill vi Socialdemokraterna göra för att främja det?

- Vi vill stex änka företagsbeskattningen. Om man vill ha ett Sverige som jobbar, är jämställt och som skapar förutsättningar för företagen, då ska man rösta på Socialdemokraterna.

Vi har sett stora förändringar när det gäller synen på samhället de senaste åren och det har varit smärtsamt att se. Om det blir en period till med den nuvarande regeringen, så tror jag att det blir väldigt svårt att vända tillbaka till det Sverige som jag tror att de flesta svenskar faktiskt vill ha.

Årets val är ett ödesval. Och det gäller även i allra högsta grad Värnamo Kommun och Jönköpings län.

Men förändringens vind blåser mot varmare tider, tror jag. I det förra valet talades det inte mycket om ideologi. Det gör man i dag. Och den ideologi jag själv står för är tydlig.

- Jag vill ha ett sammanhållet Sverige. Oberoende av vem du är så ska du ha möjligheter. När man pratar med folk så märks det att de flesta vill ha ett Sverige som är till inte bara för deras egna fördelar. Det ska även vara ett Sverige för barnen, för grannen, för föräldrarna... För alla!

Drivkrafter för mig är att

- Jag hatar orättvisor och jag hatar diskriminering. I riksdagen känner jag att jag gör nytta.
Länets s-kvinnor driver familjefrågor hårt. Det handlar till exempel om att bekämpa barnfattigdomen, att kunna erbjuda barnomsorg på flexibla tider och att föräldraförsäkringen ska delas.

Ingen ifrågasätter att vi har en föräldraförsäkring. Men då har vi också ett ansvar för att se till att den fungerar praktiskt. Nu har vi en försäkring som håller kvinnor ifrån arbetsmarknaden, eftersom de går ner i arbetstid och männen går upp när barnen föds. Strukturerna sitter djupt och försäkringen förstärker det som den är utformad i dag.

Vad är då mina visioner för Sverige med en socialdemokratisk regering:

Med väljarnas förtroende vill jag fortsätta jobba för ett starkare Sverige där fler har jobb och kan göra sina drömmar till verklighet. Jag vill se ett sprudlande företagande som har utrymme att växa. Kom ihåg att ett rikare men också rättvisare Sverige är möjligt.

Vill du ha ett Sverige som jobbar, är jämställd och skapar bästa möjliga förutsättningar för företagande?

Då tycker jag att du ska ställa krav på alla de politiker som vill bli valda och styra landet. Mitt namn är Carina Hägg och jag är riksdagskandidat för Socialdemokraterna.

Jobb, jämställdhet och Jönköpings län ligger mig väldigt varmt om hjärtat som folkvald.

Med ditt förtroende vill jag fortsätta jobba för ett starkare Sverige där fler har jobb och kan göra sina drömmar till verklighet. Jag vill också jobba för att en ny rödgrön regering ska bygga ut infrastrukturen och underlätta för länets stolta industrier och företagare.

Jag är övertygad om att Jönköpings län förtjänar större uppmärksamhet och satsningar från en ny regering och jag ska göra mitt yttersta för att det ska bli verklighet.

Därför vill jag gärna att du hjälper mig med detta genom att lägga din röst på socialdemokraterna den 19 september.

Kom ihåg att ett rikare Sverige är möjligt och att den möjligheten skapar vi tillsammans.