onsdag 30 juni 2010

Almedalen om Kärnvapen, vinna eller försvinna?

Jag hade förmånen att ingå i regeringsdelegationen till FN:s NPT-konferens 2010. Och har bla skrivit artiklar i ämnet sedan jag kom hem från New York. Nu kan jag också som uppföljning medverka på detta tema i Visby. Något jag ser fram emot. Välkommen!

Som S-kvinna är kampen för kärnvapennedrustning en hjärtefråga och som ledamot i Utrikesutskottet har jag varit med om att lägga fram konkreta nedrustningsförslag. Vi socialdemokrater har ett 10-punktsprogram för nedrustning.

För mig är det självklart att kärnvapen aldrig kan lösa de största hoten mot mänsklig säkerhet; fattigdom, hälsa och våld mot kvinnor. Ändå motsvarar ett års militära utgifter 800 år av FN:s reguljära budget enligt IKFF. Och jag är inte ensam om att sakn iniativen från sittande regering och Utrikesminister Carl Bildt M.

USA:s President Obama hade väckt förhoppningar efter att han förra året presenterat sin vision om en kärnvapenfri värld förra året. Men vad hände då i New York och har världen kommit ett steg närmare nedrustning när vi vet att kärnvapen representerar det totala hotet.

Medverkande: Petra Tötterman Andorff, IKFF, Gunnar Westberg, SLMK, Daniel Nord, Sipri, Fredrik Lindvall, FOI och Carina Hägg (S). Moderator är Ulrika Möller, UI.

Arrangör: Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet.