tisdag 4 maj 2010

Stolar, var ska vi rösta i höst och filmvisning...

FN-huset renoveras för fullt. Det berör även det Ekonomiska och sociala rådet, Ecosoc (Economic and Social Council). Ecosoc är ett av FN:s sex huvudorgan. Och vars främsta uppgift är att bistå FN med rapporter, att framlägga förslag och undersökningar till grund för beslut, att samordna verksamheten vid ett flertal organ samt utvärdera och följa upp beslut och riktlinje. Och för det arbetet behöver man stolar att sitta på, gäller även besökare. Nu är den som finns i rummet utslitna och det är en från för oss. Sverige har "ansvar" för Ecosoc rummet men inga pengar till renovering av stolarna. En väl så knepig fråga att nu kunna hantera. Regeringen har väl inte dragit sig ur även detta ansvar.

Sveriges representation till FN är full med folk. Generalkonsulatet skars bort så nu får även den kvarblivna personalen därifrån knölar in sig på FN rep.Så de tillfälliga arbetsplatser man kunde låna som tillrest är nu istället befolkade av fasta arbetsplatser. Men det kan jag leva med utan problem men att Generalkonsulatet är väck är svårare att leva med för såväl mig som politiker med ansvar som för svenskar som lever här. Var ska vi rösta i höst? var en fråga jag fått.

Till dagens krångel hör en krånglande telefon. Nu fungera den igen men nu finns ingen att ringa hemma i Sverige, det är natt och jag vill inte störa. Men nu börjar även jag fundera på att dra mig mot kudden. Har hoppat omkring en stund på mina kryckor. Ville få luft och något att äta samt behövde köpa dricksvatten. Staden som aldrig sover bjuder alltid på något att se. Om inte annat så kan vi tillresta alltid titta på varandra. Men soffor är det däremot för få av i gatubilden.

Onsdag - Unitet Nations Secretary --General Ban Ki-moon har i morgon bjudit in till visning av Lucy Walkers dokumäntärfilm, Countdown to Zero. Den inbjudan tackar jag självfallet ja till.