torsdag 2 april 2009

70 - lägg talet på minnet- det berör dig

Känner ni liksom jag att allt känns mycket lättare när solens strålar lyser upp ens dag?! Jag får tonvis med extra energi! Härligt med vår!

Helgen närmar sig igen, och på lördag morgon deltar jag i
Jönköping läns distriktsårskonferens, och med det ges en första upptakt inför EU-valet den 7 juni.

Men missa inte läsa min blogg den kommande veckan, då rapporterar jag direkt från
Etiopien. Birtukan Mideksa, Etiopiens första kvinnliga partiledare, och en av de få kvinnliga partiledarna i Afrika någonsin, har de senaste åren lett den fredliga oppositionen i landet. Den 29 december nåddes vi av det fruktansvärda beskedet att hon gripits och kastats i fängelse i Addis Abeba. Jag åker för partiets räkning ner för att höja rösten mot regimen tillsammans med oppositionen.

EU-valet är en utmaning, framförallt för det fortfarande är ett ganska frånvarande och okänt val i Sverige, okänt i den meningen att få medborgare ens vet att det är val till EU i år, om knappt 2 månader.

Jag förstår att svenska folket inte känner till så mycket om EU, eller hur och vilka samhällsområden det berör, många politiker nämner EU i liten utsträckning där man faktiskt kanske skulle påpeka att det handlar om något som det europeiska folket fattat ett gemensamt beslut om. Det är trots allt så att
70 procent av alla lokala och regionala beslut som fattas är baserat på direktiv eller lagstiftning från EU.

EU påverkar din och min vardag! De som kämpar och tar ansvar för jobb och välfärd i Sverige gör desamma i Europa. Vad som beslutas i EU påverkar Sverige. Socialdemokratiska värden behövs i Europa.

Jag hoppas jag får ditt stöd i EU-valet den 7 juni.

Trevlig helg,

/Carina